Páginas vistas en total

lunes, 19 de agosto de 2013

Spanske Javier forteller om tida på Reims båter

"Hola mi nombre es Javier y soy de la ciudad de Vigo en España" - Hei. Mitt navn er Javier, og jeg bor i Vigo i Spania.

M/S  Dianet



















"Hola mi nombre es Javier y soy de la ciudad de Vigo en España" - Hei. Mitt navn er Javier, og jeg bor i Vigo i Spania.

Slik innleder Javier Alonso Castro (73) sin e-post.

- Fra Reims rederi og Porsgrunn-båtene har jeg mange gode minner, skriver den spanske sjømannen.

Javier jobbet i Reims rederi i årene 1973, 74, 75, 76 og 77, og han var om bord på "Divina", "Dianet" og "Dixie".

- Det var år med hardt arbeid, forteller han.

- Vi lastet tremasse (pasta de papel) i ulike havner fra Norge til England, og vi lastet kull i Baltikum og Polen for lossing i Frankrike og Norge, og vi tok turer til Marokko med fosfat og til Spania med kunstgjødsel.

- Det har vært mange gode kolleger og også gode kapteiner. Den eneste ulempen var når det var vaktskifte. Både Divina og Dixie hadde brua midtskips, og i dårlig vær var det farlig å gå akterut til brua. Da bandt vi oss fast i et tau. I dag ville det vært utenkelig, skriver han.


 Dette er noe av det jeg husker. Jeg har mange flere historier, men det får holde for denne gangen, skriver han.

Han sender med kopier av noen Polaroid-bilder fra nesten 40 år tilbake, bilder han har limt inn i et album. På et bilde balanserer han på rekka på en av båtene, mens han holder seg fast i flaggstanga med det norske flagget.

- Dessverre tok vi ikke så mange bilder den gangen, forteller han. Han forteller at det også finnes et bilde fra en fotballkamp som ble spilt mot mannskap fra andre skip under et opphold i London. Det var i forbindelse med at de skulle frakte tremasse til Rochester.

Javier husker godt da han skulle mønstre på Reim-skipet for første gang. Turen fra hjembyen Vigo nordvest i Spania til Oslo tok fire dager med tog. Han husker ikke i dag hvordan han kom seg fra Oslo til Porsgrunn. Men han husker at han tilbrakte noen dager i Skien. Fra tida om bord husker han at maten var god. Han likte godt speilegg og suppa som ble lagd av torskehoder.

Er det noen som husker Javier fra denne tida eller har tilsvarende minner fra Reim-båtene som de vil dele, så gi gjerne lyd. Jeg har plass til flere minner på denne bloggen.

(Javier har skrevet til meg på spansk, og det er ikke alt jeg har helt taket på. Jeg håper det jeg har gjengitt er riktig. Artikkelen blir oppdatert og utvidet etter hvert som jeg får oversatt teksten hans ordentlig).